torsdag 26 mars 2009

Nu blommar det!

Min novemberkaktus har fått för sig att blomma nu. ????. Här skrev jag att det blir en utmaning att få den att blomma från år till år... nu får jag kanske två blomningar på ett år.


Den blommade alltså när den skulle, nov-dec. Undrar vad som händer nu? Jag är lite bekymrad, växter har en tendens att blomma när dom tror att dom ska dö. Som ett sista desperat försök att föröka sig innan dom lämnar in.

Det är därför man tex strangulerar (stryper) fruktträd, då ger dom mer frukt. Men dör naturligtvis inte på kuppen. Det vore för grymt.

8 kommentarer:

Elisabeth sa...

Coolt att den blommar igen. Jag håller tummarna för att den inte tänker dö.

Lars G. Johansson sa...

Vissa är trädkramare, vissa strangulerar fruktträd.

Elisabeth sa...

Och ytterligare vissa strangulerar människor.

GIS-mormor sa...

Hmmm... jag lärde mig en gång i tiden att denna kaktus skulle man vattna mycket sparsamt månaderna innan den skulle blomma. Är det det du har gjort kanske?

AnnaPanna sa...

Nej, den har fått både vatten och ljus. Och det ska den ha enligt instruktionerna. Jag tycker jag följer instruktionerna till punkt och pricka men det tycker tydligen inte kaktusen... ska bli intressant att se vad som händer härnäst.

bj sa...

Min erfarenhet av liknande kaktusar är att de blommar ett par gånger om året - jag vattnar generellt sett sparsamt. Så risken att den skulle dö tror jag är försumbar.

AnnaPanna sa...

Tack bj, det var skönt att höra. Konstigt att det inte går att läsa någonstans att dom kan blomma två gånger om året.

Elisabeth sa...

Tänkte bara meddela att min ena novemberkaktus (har 2) har börjat få knoppar nu! Kul.