lördag 24 november 2007

Jul

En novemberkaktus (julkaktus) blir nog den enda julprydnaden den här julen. Hade en adventsljusstake en gång i tiden men vet inte var den blivit av. Gillar inte att smycka mitt hem med en massa krimskrams, oavsett högtid.

En liten utmaning blir att få den att blomma från år till år. En ganska tålig växt som behöver behandlas på speciellt sätt. Vissa hybrider behöver luras att ha mörkt, vissa att ha kallt. Ett tag innan det är dags att blomma alltså. Kanske två månader under hösten. Läste i min krukväxtbok att förr var det vanligt att denna växt gick i arv från generation till generation. Den kan alltså bli mycket gammal.

6 kommentarer:

Elisabeth sa...

Med lite fantasi kan blommorna se ut som chilisar. Snyggt!

I år ska jag inte pynta alls. Annars brukar jag inte heller pynta mycket. Fast jag brukar ha ljusstakar i förnstrena. Mest för att det lyser upp i mörkret.

Anonym sa...

Coolt! Jag gillar tanken med din blomma!!
Och jag som precis har köpt en "heffaklumpslampa" och tänker hänga upp en massa lampor på min balkong... Bara vänta, det kommer jag säkerligen att blogga om!

Anonym sa...

Tack, tack. Jag ser fram emot fler lampbloggar...

Pia sa...

Jag är inte heller för allt för mkt pyssel o krimskrams, men några adventstjärnor o stakar blir det. Och så har vi också nu en julkaktus som just börjat blomma! Hur det nu kommer sig, den är inte direkt ompysslad, men det kanske är det den trivs med.

Anonym sa...

Det finns en jättefin julblomma som man köper som en rak pinne på lök. Har glömt namnet. Sen blir den stor och röd (eller vit). Den är min favorit. För framtiden när jag har hem och inte reser bort varje jul.
Så tillägg: inget julpyssel på mig.

Anonym sa...

Jag tror du syftar på Amaryllis. Ja, det måste det vara. Jag tror faktiskt att den är ganska tålig och inte behöver så mycket skötsel/vatten. Den har ju all energi i löken och klarar sig bra. Så du kan testa en sådan, tycker jag.