torsdag 19 mars 2009

Sov mindre och känn dig piggare?

På yogan igår fick vi lära oss att pga olika energier sover man som allra bäst mellan 22 och 02. Kroppen återhämtar sig och bygger upp sig alldeles förträffligt. Mellan 02 och 06 är det en annan energi som det är bra att vakna i, man känner sig pigg. Vaknar man efter 06 är det någon energi som inte är bra att vakna i, man känner sig trött.

Jag brukar gå upp 06.30 men tänkte att jag får väl testa att sätta klockan på 06 istället och se hur det känns. Sagt och gjort. Klockradion gick igång 06 och jag kände mig pigg. Men tänkte att, äsch, vad ska jag upp så tidigt för när jag inte behöver det. Så jag ändrade till 06.30 och somnade om. Och se då, då när klockradion började spela igen 06.30 hade jag precis hamnat djupt in i en dröm och kände mig inte alls pigg och hade inte alls lust att gå upp.

Det här måste jag nog testa mer.

4 kommentarer:

Vejbybo sa...

Att du inte gick upp kl 6 och gjorde några yogaövningar. Och sen kunde du rensa tungan och massera dig själv med sesamolja, så hade du utnyttjat tiden maximalt och varit pigg som en lärka när du gick till jobbet. Kanske hade du hunnit skölja näsan också :-)

Rätt skönt att ligga kvar i sängen istället...?

AnnaPanna sa...

Haha, jo... så var det nog... skönt... :-)

Elisabeth sa...

Jag tycker att energin vid 8.30-9.30-tiden är jättebra att vakna i. Till vardags ringer min klocka 5.30. Men då vill min kropp inte alls gå upp. Dålig energi, skriker den. Så jag snoozar ett tag. Tur att det inte alltid är vardag!

AnnaPanna sa...

Jag är benägen att hålla med dig Elisabeth! Min kropp brukar vilja gå upp runt 8-9 om jag inte behöver ställa klocka.

Grejen är väl att man ska knoppa in kl. 22 om det här ska fungera.