torsdag 4 december 2008

Utflykt idag

Idag har jag varit på Kart- och GIS-dag i Hässleholm i regi av Kommunförbundet Skåne, SamGIS Skåne och Lantmäteriverket.

Har fått höra om:

Vad händer i Skåne på GIS-området?
Adresser till blåljusmyndigheterna.
Hur går det med KY-utbildningen Kart- och mätningsteknik?
Erfarenheter från KY-utbildningen.
Malmö - en tillgängligare stad.
Bättre kartor för alla, också för dem som inte ser så bra. Presentation av EU-projektet HaptiMap.
3D-GIS.
FME Server och 3D i Göteborgs Stad.
Ny höjddatamodell för Sverige.
Laserscanning i Lomma.
GIS vid byggandet av Södertunneln i Helsingborg.
Boken Geografisk informationsbehandlning.
Att ta klimathotet på allvar.

Föredragen var föredömligt korta och det var fart och fläkt på föredragshållarna, entusiastiska visionärer med konkreta saker att förmedla. Det var bara en som var ett sömnpiller, exakt samma tonläge hela tiden och lite raspig röst. Som tur är spanade jag in en karl snett ner till vänster som somnade hela tiden, därför höll jag mig vaken. Men för övrigt var det väldigt intressant.


Det är mycket mer snö inåt landet än här ute vid kusten.

På väg hem gjorde vi ett snabbt stopp vid varuförmedlingen i Tyringe eftersom ingen av oss varit där.


Dagens tankenöt: Vad är detta och var befinner det sig?

10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Kul att höra om GIS-dan.
Jag tror det är en ljusbeklädd gren på din baklong.

Vejbybo sa...

Jag tror jag vet var det finns. Fortfarande lite osäker dock.

Elisabeth sa...

Eller nåt ljusreflekterande material.

Vejbybo sa...

Ja, ni verkar ha haft en bra dag (trots att jag inte förstår mycket av innehållet på dagen).

Ett träd är det förstås.

olena sa...

Trädbelysning på en gren i Tyringe!
Jag vill åka till varuförmedlingen i Tyringe och shoppa fynd. Måste funnits mcyket bra saker där.
Blev du inspirerad att jobba mer med dina gamla domäner?

AnnaPanna sa...

Oj, här bara smackade det till med massa kommentarer. Kul!
Ingen har gissat rätt än.
Rätt spår är träd. Den här är lättare för Ängelholmsbor än för andra och speciellt för såna som pendlar, om dom gör det när det är mörkt.
olena, vi kan ta en tur någon gång, nu sprang vi mer eller mindre genom detta gigantiska ställe och slet åt oss lite ullstrumpor som var extremt billiga.

Lars G. Johansson sa...

Trädet mitt emot jvg-stationen i Ängelholm!

Anonym sa...

Rätt!

AnnaPanna sa...

Det är en stor björk som dom lagt belysning på endast vissa utvalda grenar. Jag tycker det var skitläckert.

GIS-mormor sa...

Det låter som riktigt intressanta föreläsningar du har varit på. Hoppas jag också kan få lyssna på något liknande snart.