torsdag 4 december 2008

Stereogram

Dagens andra tankenöt. Ett stereogram. Vad föreställer det?



Ett stereogram är en tvådimensionell bild som får djup om man lyckas titta på den på rätt sätt. Tekniken är att försöka fokusera blicken en bit bakom bilden. Man kan jämföra med om man sätter ett finger framför ögonen och tittar på något bakom fingret, då ser man två fingrar. Man måste försöka slappna av i blicken, se bilden suddigt, efter ett tag glider saker ihop och helt plötsligt får man ett djup i bilden och ser den jätteskarpt. Det är jättehäftigt!
Om du lyckas behöver du inte skriva vad du ser utan att du ser...

16 kommentarer:

Vejbybo sa...

Nä, det här stirrogramet klarar inte jag. Måste blinka ofta och då blir bilden klar. Hur nära bilden bör man vara?

Kajsa sa...

Är nära lösningen, avslöja inte svaret...!! (fick hämta mina progressiva glasögon,,,)

Kajsa sa...

JAG GER MEJ!! Ser bilden i 3D, men så fort jag tror jag vet vad det är går skärmsläckaren in åsså får jag börja om...

Kajsa sa...

En katt med yvig svans runt sig ser jag.Eller??!! Ska visa nån dag om ni undrar!!

Elisabeth sa...

Jag ser!!
Trodde först jag skulle få se ett julmotiv, men icke!

Elisabeth sa...

Vet inte om det är olika från person till person men jag var tvungen att vara ganska nära, 20-25 cm kanske.

Anonym sa...

Bra Elisabeth!
Man kan nog testa allt från ca 20-40 cm från bilden.

Lars G. Johansson sa...

Jag ser detta utan problem! Hipp hipp!

Vejbybo sa...

När jag fick höra att det var ett ekivokt motiv, gav jag det en chans till;-) och JA, jag klarade det! Man rodnar ju....

AnnaPanna sa...

Duktigt, Index och vejbybo!
Den blommiga utstyrseln tog väl ändå lite udden av det ekivoka...?
Du Kajsa, du får röra lite på musen så inte skärmsläckaren går igång medans du tittar. Du klarar det säkert också!

GIS-mormor sa...

Jag ser något men vet inte vad. Nu läser jag i kommentarerna att motivet tydligen är ekivokt. Måste kolla igen...

GIS-mormor sa...

Oj, oj, oj! *rodnar*

Kajsa sa...

NU ser jag, när de andra bloggarna rodnar fick jag tänka om...!! (En katt med yvig svans... Eller hur?)
Bättre sent än aldrig!!

Anonym sa...

Bra jobbat, Kajsa!

olena sa...

Äntligen såg jag den! Men jag tycker också att den var lite väl blommig!

AnnaPanna sa...

Bra olena! Jag håller med, alldeles för blommig...!