söndag 14 december 2008

Ljusstöpning

Gårdagen ägnades åt ljusstöpning.


Här har man svårt att tro att det kan bli något av det här. Det byggde på sakta och ljusen vred sig och hade sig och blev ojämna. Så kom vi på att hänga tyngder i botten och då gick det bättre.

Det experimenterades även med egna kreationer med blandat resultat. De sista grenljusen har förmodligen en framtid som något annat än just ljus.


Hastigt och lustigt, 10 timmar senare såg det ut så här. Det var kul att stöpa ljus och för min del var det inte sista gången.

7 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Detta känns så gediget och äkta, AnnaPanna! Jag blir avundsjuk på var och envar som lyckas upprätthålla dessa härliga traditioner. Att baka lussekatter och pepparkakor är betydligt enklare än att stöpa ljus, men inte ens det har jag gjort. Ikväll går jag dock traditionsenligt på julkonsert (Bachs Juloratorium) i kyrkan. Då får jag mig en liten dos som räcker ett tag.

Elisabeth sa...

Ser jättemysigt ut. Dom med fyra (4) ljus i en cirkel ser lite ut som en luciakrona. Oj, vilken tid det tar!

AnnaPanna sa...

Jo, det tar lite tid, men vi var väl inte så väldans effektiva heller... då hade det inte blivit lika trevligt.

olena sa...

Fantastiska kreationer!
Jag avundas er dag med ljusstöpning! Hur har man plats och resurser att göra sådant?

Vejbybo sa...

Jag hade gärna också lyssnat på den julkonserten. Säkert en höjdare. Ska försöka komma iväg den 26:e till St Mikael istället. Ingen oratoriekör, men dock Daniel Carlsson :-)

AnnaPanna sa...

Tack olena. Resurser ja, man måste ha ett tillräckligt stort kök att hålla till i, sen måste man ha en stor djup gryta med stearin som ständigt hålls varm, sen måste man fylla på med stearin och paraffin med jämna mellanrum i grytan.
Ja, också måste man ha vekar och ståltråd och pinnar och snören och tejp... ja inte vet jag hur hon fick till det men hon är ju expert.

Vejbybo sa...

Tack tack! Absolut ingen expert dock!