söndag 2 november 2008

Värme!

När frosten ligger tung utanför köksfönstret


blir det riktigt trevligt, mysigt och värmande med en sprakande gammal vedspis.




Riktigt charmigt kan man tycka.
Men hur gick detta till? Stugan har blvitit totalt nerkyld under natten, vaknar tidigt, måste gå på toaletten, håller på att frysa ihjäl. Snabbt tillbaks till sängen med flera lager filtar. Hoppas, hoppas någon annan går upp och tänder i spisen, jag vägrar. Inte ett livstecken från någon annan. Ok, snabbt upp och på med massa kläder. Måste först rensa spisen på gammal aska, två vändor ut till hallonsnåren, den var överfull, någon har slarvat att tömma på länge. Sen tänder jag och långsamt sprider sig värmen.

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ja, usch. Jobbigt med kyla. Men frost ser riktigt fint ut på bild spisen ser jättemysig ut.

AnnaPanna sa...

Du får följa med någon gång, det skulle vara jättekul.

Lars G. Johansson sa...

Livskvalitét! Jag skulle också vilja ha en gammal vedspis att elda i. Den påminner om den hemma hos farmor och farfar på 60-talet.

olena sa...

Med vedspis följer ganska mycket arbete med att dra in bränsleförrådet. Jag är glad att jag slipper det arbetet. Och njuter i fulla drag att vakna till en nyeldad brasa.
DLF-möte om två veckor? Kurrande runt vedspisen?

Anonym sa...

Jo, visst är det mysigt och visst är det livskvalité men som olena säger, det är hiskligt mycket jobb att dra in bränsleförrådet. Jag är glad att jag bor som jag bor och kan utnyttja denna livskvalité endast då och då när det passar mig.
Se DLF-bloggen, inbjudan kommer snart!