onsdag 22 oktober 2008

Stökig dag på jobbet / paus i hälsodagar

Varje dag tidigt, tidigt skränar fågelflockarna som galningar, det är hur många fåglar som helst, det är nästan som i Hitchcocks fåglarna och jag känner mig lite obehaglig.


Bilden är lite otydlig men det är hur många fåglar som helst både på hustaket och i luften... tagen med mobil... den som blåtonar...
Men det är tydligen helt naturligt, vi har huggit ner alla deras träd som de brukade bo i, därför bor de på våra tak nu. Flockarna består av mest råkor men också en massa olika småfåglar som tar sitt skydd i dessa stora flockar (fick jag veta av en fågelskådare på jobbet).


När jag kommer till jobbet blir jag glad av nya fina planteringar som gjorts av vår parkavdelning. Dom känns helt nyskapande vad gäller kommunala planteringar, det är stenar och gräs och vit solhatt och massa annat. Jag är helt förvånad men gläds åt det vackra.

Dagen börjar med att utforma diplom till vinnarna i pulstävlingen, bland annat var det en av alla saker jag tänkte på i natt när jag inte kunde somna...
Sen hade jag drygt en timme att jobba med "vanliga" saker. Då kom B störtandes och sa att det var kris i Skälderviken, de skulle lägga nytt VA och ingenting stämde med höjder. Vattengångarna för spill och dag hamnade på samma nivå, och så kan vi ju absolut inte ha det. Så då drog G och jag ut och mätte och kollade och gav dom de uppgifter vi kom fram till och sen får vi bara hoppas att dom får ihop det.

Jag hann precis vara med på lunchvandring med Johan Brink som var en mycket påläst och trevlig person. Ja, sen skulle jag försöka jobba med "vanliga" saker drygt en timme igen för sen var det dags för filmvisning kl. 15. Och jag har ingen kommentar om filmen just nu... den kräver nog en lång egen djup blog, Och sen gick jag och tittade på när Sofia Nilsson tillverkar lergökar i sin lilla keramikverkstad vid Tingstorget, och sen fortsätter det med aktiviter i hembygdsgården i kväll. Men jag kände att efter att ha deltagit i aktiviteter hela må och ti kväll behövde jag en liten paus nu, inte bara för att blogga naturligtvis...

Också vill jag säga att jag tar tillbaks allt jag sagt om att kultur inte är något för mig. Och i nästa andetag inser jag att människorna runt omkring mig är minst lika viktiga för att det ska bli trevligt.

Detta är absolut inte en vanlig dag på jobbet.

10 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Detta inlägg var fyllt med positivism bland insprängda tuffa puckar. Och slutsatsen att du ÄR intresserad av kultur och att samspel med människor i omgivningen är essentiellt, det köper jag rakt av! Heja heja!
Jag har stor respekt för Johan Brinck och gillar honom av många skäl. Dessutom uppskattar jag hans breda kunnande och intressen.

Anonym sa...

Tack index för en mycket insiktsfull kommentar.

olena sa...

Heja heja! Syrran går runt och filosoferar om fåglarna om morgonen. Och tänker på Hitchcock... Det här måste vara ett "breakthrough". Jag har aldrig hört dig prata på detta sätt....
Vad har hänt?

Anonym sa...

Tja, inte vet jag, hälsodagarna har drabbat mig... lätt förvirrad.

Vejbybo sa...

Snyggt collage! Jag kan tyvärr meddela att du gjorde en miss som inte följde med ikväll. Ulla-Grett var helt underbar! Jag skrattade så jag kiknade :-D

Anonym sa...

Åh nej! Men jag har diskat och tvättat och fixat matlådor och bloggat och kollat lite på "bonde söker fru"... ja sen har jag inte gjort så mycket mer... och detta hade jag kunnat göra vilken kväll som helst (och allt kanske inte var så viktigt), men vilken kväll som helst kan jag inte lyssna på Ulla-Grett. Åh, nej.

Vejbybo sa...

Det är svårt att veta på förhand vad som är värt att besöka eller inte. U-G var en söt, pigg tant med pliriga ögon som berättade (roliga) historier på bred skånska. Samma dialekt som pratades hemma när jag växte upp, men som jag övergav tidigt. När jag träffar gamla människor som fortfarande pratar så, kan jag dock lätt plocka fram dialekten igen. Nostalgifaktorn påverkar garanterat min iver.

Det var säkert skönt med en kväll hemma också, denna intensiva vecka. Tänk på allt du fick gjort.

Anonym sa...

Då vill jag höra dig prata sån dialekt í morgon! :-)

Vejbybo sa...

E du hialös eller?

Lars G. Johansson sa...

Jag har varit iväg och lyssnat på Ulla-Grett åtminstone vid två tillfällen tidigare och har även läst några av hennes mkt läsvärda böcker. Hon är en stor favorit hos mig och jag hade tänkt gå även i kväll, men var tvungen att jobba några timmar på kvällen...
Hennes böcker finns dock kvar och kanske hon gör några uppträden till, vem vet?