lördag 25 oktober 2008

Ängelholms flygmuseum

Ängelholms flygmuseum på F10 var en av alla museer man kunde besöka under hälsoveckan. Jag tog mig dit mest för att testa flygsimulatorn men det var så mycket, mycket mer. Och det allra häftigaste är att de som driver museet gör det helt ideellt och de flesta verkar vara sådana som "varit med". Han som guidade oss hade jobbat som flygtekniker där på F10 och han som hjälpte till vid simulatorn hade jobbat där som pilot. Då kände jag historiens vingslag kittla mig i nacken. En annan sak jag blev väldigt imponerad av var katapultstolarna. De var helt automatiserade och fungerade även om piloten var medvetslös. Kände av vilken höjd de befann sig på, när fallskärmen skulle lösas ut osv. Dessutom var det inbakat en massa utrustning i stolen, som naturligtvis följde med när man skjöt ut sig, bland annat en liten jolle, som automatisk blåste upp sig om det var tillräckligt fuktigt, typ att man drattat ner i vatten.


Denna skylt mötte oss vid ingången till flygsimulatorn. Och det stämde, när man tittade på när andra flög svajade man lite.


Så var det min tur att testa. Jag har startat och nu flyger jag! Än så länge inga problem.


På väg ner för landning. Nu kommer det mest kritiska momentet i hela flygningen. Jag var grymt koncenterad och helt inne i det och kände mig nästan lite yr. Jag var så inne i det så jag skrek när jag höll på att krascha precis vid landningen, men på nåt konstigt sätt lyckades jag hålla planet på rätt köl och landningen gick bra.

9 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Det var skoj att du dokumenterade flygsimulatorn. Jag skulle gärna vilja ha ett sådant spel t ex med Playstation 3 och köra i TV:n. det finns ju program där man kan landa på alla kända och okända flygplatser i världen, förutom att man säkert kan välja typ av flygplan.

olena sa...

Woow, syrran har flygit!
Viggen nästa!

Anonym sa...

Glömde säga att jag provflög J 35 Draken och att det var Jaktplan man hade där på F10 och att det alltså var skarpt läge = krig = fi.

Elisabeth sa...

Åh, jag vill också flyga. Kan vi inte göra det som en DLF-aktivitet?

Vejbybo sa...

Visst var det häftigt!? En himla tur att det var en simulator och inte på riktigt, för då hade jag inte suttit här idag...

Anonym sa...

Jo, det hade du vejbybo, du klarade ju också att landa, till skillnad från vissa andra, ingen nämnd...
Elisabeth, klart vi ska ha det som aktivitit, jag kan kolla lite mer, och nu har ju jag försprång framför er andra, har tränat en gång...

Vejbybo sa...

Ja, jag klarade att landa men har du glömt vad som hände när jag skulle göra en loop och en roll i samma rörelse ute vid Hallands Väderö?

Anonym sa...

Jo, jag minns, men han som hjälpte tog ju i lite väl mycket ibland. Du hade säkert klarat den bättre själv.

Vejbybo sa...

Säkert!