torsdag 12 februari 2009

Från Sixten till Kalla

Eftersom jag varit hemma och sjuk och kunnat se allt från alpina VM fick jag även förmånen att se denna film när ett snöoväder ställde in det för VM och dom fick skicka in nåt annat i stället.

http://svtplay.se/v/1426204/fran_sixten_till_kalla/fran_sixten_till_kalla

Filmen är på en timme och jag förstår om ingen orkar se den men jag tyckte den var mycket sevärd. De som riktigt lyckades var riktiga tjurskallar, en del mer tjuriga än andra. Och dom var tjuriga på olika sätt. Men en sak som slår mig efter filmen är att Stenmark var tjurig på alla sätt och vis och alltid. Inte ens långt efteråt kan han glädja sig åt sina framgångar, han kan inte ta åt sig eller erkänna sina framgångar på något sätt. Han säger att det är nåt för länge sen som inte är han. Han har faktiskt inte alls förstått vad han gjorde!
En annan gigant är Gunde, han berättar att han var orolig att han var för jobbig för sin omgivning när han höll på som värst. Det visste inte jag iaf att han hade såna tankar när han höll på. Det ger honom credit.
Och Anja. Vår värsta alpinstjärna nu (som egentligen är större än Stenmark men ingen kommer någonsin att bli större än Stenmark). Som misslyckas totalt i detta VM. Anja. Jag är imponerad av henne för allt möjligt, för att hon nu när hon misslyckas visar upp ett stort, stort tålamod mot reportar som frågar henne alla möjliga dumma frågor (också säger dom efteråt att hon verkar inte tillräckligt förbannad för att hon misslyckats... det är inte lätt att vara till lags...). Anja som var uträknad för två år sen inför VM i Åre, då laddade hon två veckor också tog hon 3 guld, 1 silver och 1 brons. Det är vinnarskalle. I år satsar hon på Världscupen och inte på VM.

3 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Jag följde länken och såg hela dokumentären "Från Sixten till Kalla". Jens Lind har gjort det väldigt bra! Gripande och mycket intressant! Kul med de gamla åkarna som hade en något kärvare syn på tillvaron. Arthur Häggblad från Umeå sa i en radiointervju: - Åk själv, gubbjävel! när Landshövdingen undrade hur spåren hade varit? Och han kläckte även ur sig att "En skidåkares liv är ett helvete. Jag önskar jag vore död!" Detta var före mediaträningens dagar.
Och lappen Lars Theodor Olsson som sänkte alla sina priser i en tjärn...

AnnaPanna sa...

Visst var den bra, Index! Ja, det var nog ett helt annat virke i de "gamla" åkarna.

Andra höjdpunkter är Wassbergs motsträviga erkännande att han kanske var väl tjurig när han vägrade ta emot bragdmedaljen, och den jättebranta backen i Falun som endast en klarade utan att ramla. Undrar om det var mördarbacken som de numera tar uppför istället?

Och Stenmark som säger till Plex "om du frågar så dumt slutar jag åka", när Plex undrar varför han inte vann.

Lars G. Johansson sa...

Haha... Kul!