fredag 26 september 2008

Mina orkidéer

Jag är så glad att jag äntligen lärt mig sköta orkidéer. Och hur svårt kan de va?! Dom verkar ju leva av luft. Vill knappt ha nåt vatten och växer i bark. Men igår fick jag veta att orkidéer är parasiter och parasiterar på barken. Aha, då fattar jag lite mer. Dom växer av död bark... jaha.
Efter att ha fått olika vattningsråd, alltifrån en gång i veckan till var tionde dag till en gång varannan vecka kör jag nu stadigt en gång i veckan. Det verkar funka, tillsammans med att jag har ett väldigt bra läge att ha dom i, ljust men inte direkt solljus. Precis som det står i instruktionsboken...
Hur som helst så är det redan 4 av 5 orkidéer som är på gång med nya blomstänglar. Det var det jag skulle komma till och jag tycker det är fantastiskt. Jag som har dödat alla orkidéer tidigare i mitt liv håller nu på att få omblomning på nästan alla. Men, som sagt, hur svårt kan de va?







Tittut!

6 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Var är själva blommorna? Vattning var tionde dag, är tipset jag har hört. Blogga igen när du kan visa upp en blomma, ok?

AnnaPanna sa...

Jo, men blommorna kommer ju först när blomstänglarna är färdiga... hehe. Jag körde var tionde dag i början efter ditt tips men det blev för jobbigt att hålla ordning på vilken dag jag skulle vattna. Jag tror att oavsett hur ofta man vattnar är det viktigaste att dom rinner av ordentligt. Och jag lovar att blogga när dom blommar!

Elisabeth sa...

Grattis!

Jag har 2 orkideer som ska blomma. Det tar ganska långt tid från stängel till fullblom. Sen blommar dom ganska länge.

Jag vattnar mina, som maximum, 2 gånger i månaden.

olena sa...

Jag är gammal mästare på orkidéer från den tiden när jag inte hade någon koll alls. Kunde vakna till någon gång och se blomvasen "aha, kansek behöver vatten". Så det kan nog funka var tredje vecka också. Och mera sällan.
Lycka till ialla fall. Du får säkert blommor till jul.

Pia sa...

Inte för att jag vill förta din pestation, men även tjejen med de brunaste fingrarna i värlen (dvs jag) lyckas med orkidéer :-O

Jag har haft en orkidé sedan snart 1,5 år tillbaka - och den är inne på 3:e eller 4 blomningen.

Så - hur svårt kan det va?! (Hihi!)

AnnaPanna sa...

Ja, det var ju det jag sa, Och verkligen menade, hur svårt kan de va? Problemet för mig har varit att vattna för lite. Vilket jag antar inte är fallet för en del andra. jag minns när olena var på resa i flera månader och ingen skötte orkidén men när hon kom hem blommade den för fullt.

Förresten måste jag säga att proffsen vattnar sina orkidéer med en tesked vatten varannan dag.