söndag 7 september 2008

Skön helg på landet

Presenten växter.


Maj.


Juli.


September.


Första gången jag kom i kontakt med röd solhatt var när en kollega berättade att röd solhatt hjälper vid förkylning. Då trodde jag att han bokstavligen menade en röd solhatt på huvudet. Så att man såg rolig ut och folk skrattade. Ett gott skratt förlänger ju livet så det botar säkert även en förkylning. Sen fattade jag att det var en växt. Jag hade själv testat Echinaforce när jag var förkyld men hade ingen aning att det kom från röd solhatt (Echinacea purpurea). Magnus är den vanligaste. Purpurea betyder röd. I år har jag även uppmärksammat gul solhatt. Vit vet jag sedan tidigare att det finns.


Här kan man springa, leta svamp eller plocka blåbär.

2 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Skönt inlägg och en bonus i form av AnnaPanna-Wikipedia! Det gillar vi!

Pia sa...

Hahaha, klart man ska ha röd solhatt och narra folk att skratta när man är förkyld!!

Det har jag ju faktiskt aldrig testat, jag som ändå prövat det mesta i förkylningsbotarväg. Tack för tipset!