onsdag 16 januari 2008

Det lättar med bra medmänniskor

Min underbara bilmek har inventerat mitt avgassystem i kväll. Det behöver bytas från katalysatorn och bakåt. Det enda jag behöver göra är att inhandla prylarna. Sen sätter han på dom. Dessutom upptäckte han att två av däcken var påsatta åt fel håll (det är jag själv som sätter på dom...), alltså snurrar åt fel håll, eller de snurrar ju åt det enda håll som går men de borde snurra åt andra hållet. Då bytte han plats på dem snabbt och enkelt. Vidare upptäckte han att ett av bakdäcken hade väldigt lite luft i sig. Han snurrade lite på ventilen med nån liten fiffig sak som han trollade fram, och vips så läckte det inte längre. Dessutom upptäckte han att ett av ljusen som lyser på regskylten bak hade gett sig. Men det får jag fixa själv... Dessutom undersökte han om det blivit någon skada efter att jag försökt köra över en busspassage i somras, trodde jag skulle klara det men missade med ett hjul och gled ner jättedjupt och det skrapade ordentligt under bilen. Det var jättejättedumt av mig att försöka köra där. Men han hittade ingen skada. Ibland har man tur.
Jag gillar min bilmek!

4 kommentarer:

Pia sa...

Att vara kompis med en bilmekaniker är nog ngt att sträva efter! Hade jag fått välja om min prtner var ingenjör el bilmekare hade jag nog valt det senare, det har man ju liksom lite mer nytta av privat :-D

Låter som en guld-mekare du fått tag i!
(Visst är det trist med bilar som krånglar??)

Anonym sa...

Oj, hoppas inte A läser detta...! Ja, visst är det trist med bilar som krånglar men egentigen handlar det ju om normalt underhåll. När jag skaffade min första bil fattade jag inte att det krävs kontinuerligt underhåll. Trodde att den bara skulle gå och gå och gå. Och plötsligt lät den jättekonstigt. Trodde att det var nåt fel på motorn. Lät en kollega lyssna när jag körde. Jamen det är ju hål på avgassystemet sa han. Jaha.... ska det bytas med jämna mellanrum? Jaha, kostar det en massa pengar. Jaha... måste bromsarna bytas med jämna mellanrum... jaha, kostar det massa tusenlappar. Dumma jag fattade inte att det kostar en hel del att underhålla en bil. Nu fattar jag det så nu får jag inte panik när det händer saker.
Jag ringer bara min guld-mekare. :-)

Anonym sa...

Min ex. plejede å si: " En mann trenger tre ting i livet, har trenger en venn som er lege, han trenger en venn som er bilmekaniker, og han trenger en tredje venn..." Jeg har glemt hvem denne siste venn var.
Men uansett; at ha en god venn till bilmekaniker er en gave!
Til lykke, du har kommet halvveis!

Anonym sa...

Den tredje vännen måste vara den älskade.