söndag 27 december 2009

Julreflektioner

Av AnnaPanna


Vad göra i tre dagar? - tre dagar går snabbt, visade det sig.

60 mil bilkörning tor i vinterväglag är precis vad det låter som - 120 mil.

Julmaten är överskattad - varför inte en fräsch sillsallad tillsammans med en färsk grönkålssallad med rödbetor och bredvid det en fräsch lättkokt morotssallad med ingefära och apelsin och på topp lite skinka och prinskorv. Med en riktigt stark senap. Det är allt som behövs. - det var perfekt!

Julklappar är kanske inte överskattade men de ska ges med känsla. Och sen kan man ju ge bort mer saker när man har chans, vilket också gjordes. Tack mamma för alla "icke-julklappar".

Skidåkning är absolut inte överskattat. Fick mina pass to, fre och lö på Lugnet. Inte långa men härliga. Kände mig bitvis som Kalla eller Elofsson, ja de få stunder när jag inte var tvungen att stanna och pusta...

Vad gör jag här? När jag körde hem idag kände jag tydlig hur långt söderut jag bor i Sverige. Regn och inte en gnutta snö kvar. Det får jag nog fundera och reflektera över lite mer för mig själv.

Over and out.

6 kommentarer:

Elisabeth sa...

3 dagar går jättesnabbt!
Lite trist att snön försvunnit här nu. Jag hade väntat mig lite mer snökaos. Men snön låg iallafall vit på julafton.
Själv längtar jag till ljuset och våren, tror jag.
Jag undrar också vad jag gör här ibland. Fast jag vet inte riktigt var jag skulle varit istället.

Vejbybo sa...

Välkommen tillbaka till gröna Skåne. Supertråkigt att snön är borta.

Du verkar ha haft en skön och sund julhelg. Härligt!

AnnaPanna sa...

Tack. Idag känns det lite bättre att vara här, solen skiner och värmer och fåglarna kvittrar. Vårkänslor!

olena sa...

Gräset är alltid grönare på andra sidan ån. Kommer man någonsin lära sig?

AnnaPanna sa...

Nä, jag tror aldrig man blir nöjd.

ÅsaGåsa sa...

Synd att vi inte sågs i skidspåret! Vi tog en lång kid/lekeftermiddag idag på Lugnet och passade på att fika i den nya fikastugan, alldeles vid skidstadion, var du in i den? Vilket lyft! Härligt med snö och isar, tyvärr bara plogade banor på Runn, men ändå! Fast Skåne är ju toppen om några månader när vi bara suktar efter vårvindar och snön aldrig smälter...