söndag 3 januari 2010

Nyårsreflektioner

Nyår är överskattad.

Nyårsmaten är inte överskattad. En chans att göra något fräscht och gott efter all tung julmat.


Som förrätt, skaldjurscocktail med pilgrimsmusslor. Mums!


Som varmrätt, gratinerad hummer. Mums!

Nu måste erkännas att maten såg inte riktigt ut som på bilderna och jag måste erkänna att jag, efter att ha testat hummer för första gången, även tycker att hummer är något överskattat. Förmodligen kan förberedelsen av hummern vara bättre.


Något som aldrig kan överskattas är katter. Med nya hyresgäster i Bohult kommer även nya katter. Den här lilla sötnosen tydde sig direkt till oss eftersom värdfamiljen hade hundbesök och det var vi mycket lyckliga över. Ja, i alla fall 3/4 av oss.

5 kommentarer:

anilE sa...

Hej Anna!
Tack detsamma! Hoppas julen och nyårs ledigheten har varit skön.
Du ska väl inte flytta uppåt igen?
Kram

Vejbybo sa...

Inte är väl nyår överskattat!? Jag tycker att det är kul både att komponera menyn och tillaga en extraarbetad (och förhoppningsvis extragod) trerätters till nyår.

Att sedan avnjuta den med goda vänner kan väl aldrig vara överskattat?

Gratinerad hummer är ett oprövat kort även för mig, men det låter väldigt gott.

Eventuellt fyrverkeri är däremot överskattat, tycker jag.

olena sa...

Nyår är alltid mysigt tycker jag. Något förhoppningsfullt med att ett nytt år börjar och allt vad det innebär, och en god måltid avnjutas.
Tro det eller ej, den söta katten är musdödare.

Elisabeth sa...

Jag gillar känslan av att ha ett helt nytt år framför sig. Fräsht på nåt sätt.

Skaldjurscoctailen var superduper god. Spara receptet. Hummer kändes för min del mest som skal, inälvor och anal. Men jag kanske inte ansträngde mig tillräckligt. Sen komjag också på att det jag trodde var ätbart under inälvorna är ju där alla benen går ihop. Så det kanske inte var så konstigt att det var ett brosknäste. Jag fick iallafall tag i en stor klo och röran ovanpå var jättegod.

Kul att katten är musdödare! På nåt sätt. Trots pinglan.

AnnaPanna sa...

Visst är det trevligt och mysigt med en god trerätters med goda vänner men det blir så upphaussat och påtvingat på nåt sätt. Jag är iaf glad att jag har goda vänner att fira med!

Jag är också jätteglad att katten är musdödare! Trots pinglan.

Sorry för den där hummern Elisabeth, nästa gång gör jag bättre!