fredag 31 juli 2009

Kärlek vid första ögonkastet

Det ska vara en röd skönhet, eller hur Index? I flera år har jag vetat precis vad jag vill ha och sen när det slår till blir det inte alls vad jag tänkt mig. Men så är det med kärleken. När den kommer så kommer den. Jag pratar naturligtvis om cyklar...

Min dröm var en gammal, gammal damcykel med stora hjul som är lättrampad och rullar bra. För en sån hade jag när jag var liten. Och det är den bästa cykel jag haft i hela mitt liv.

Efter att ha fått på två nya framdäck på bilen i Klippan (ingen risk för vattenplaning nu! Visste ni förresten att på en framhjulsdriven bil slits framdäcken 3 gånger så fort som bakdäcken) fortsatte vi till Jönssons cykelaffär i Billesholm. Där hade han två gamla, gamla superrostiga fallfärdiga vrak som han menade att han skulle rusta upp och sen kunde jag komma nästa lördag och köpa om jag ville eller inte för dom skulle gå åt ändå. Och billiga är dom inte för dom är väldigt populära (20 st som han fått från en samlare hade gått i ett nafs förra veckan). 1500 kr går dom på. Hmmm.

Börjar inse att gamla, gamla cyklar faktiskt är ganska gamla. Och rostiga. Så for vi tillbaks till Klippan och hittade två små cykelaffärer som inte hade några begagnade cyklar alls. På väg hem tänkte vi att i Munka kanske det finns nåt så vi stannade på macken och frågade och det visade sig att det finns en ny cykelbutik på nya industriområdet med lite begagnade cyklar. Och då fick jag syn på henne. Strålande vacker, rejäl, tung och stabil men ändå smidig och nästan som gammal, gammal fast ny. Dessutom begagnad men knappt använd för damen som fått den i present av sin dotter kunde inte cykla på den. Därav kraftigt reducerat pris.



Notera militärstuket, det är en Kronan. Notera även röret under pakethållaren där det ligger en cykelpump. Dessutom kommer jag att cykla regelrätt framöver då det är dynamo fram och en sensor på bakljuset som gör att det automatiskt lyser när det är mörkt. Och det allra viktigaste, den har stora hjul, är lättrampad och rullar bra.

Min 15 år gamla trotjänare, som har blivit ganska trög med åren, har nu pensionerat sig i cykelförrådet men kommer att lämpa sig utmärkt som gästcykel.

6 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Vilken skönhet du har skaffat dig! En riktigt fin pärla som jag innerligt hoppas du får lov att ha kvar länge. slarva inte med att låsa den, ok? Den borde klara Vejbystrand fram och tilbaka utan problem!

AnnaPanna sa...

Tack! Jag blir mer och mer nöjd med min pärla. Nästa gång vi cyklar till Vejbystrand kanske vi kan cykla tillsammans... ;-)

Vejbybo sa...

Mycket mycket vacker!! Jag får gratulera!

Elisabeth sa...

Superfin cykel, ett lyckat köp!

olena sa...

Jag instämmer!
Jag minns också nu med stor sorg min 28" jag hade i Norge.
Kanske dags för en ny nu.

anilE sa...

Ser ut som en riktigt fin troföljare till dina äventyr i storstaden:)