onsdag 22 juli 2009

Sommartouren 2009 - en megablogg

GOTLAND - Vackra ljuvliga Gotland


Nya orienteringsskor shoppades första dagen. Men vad hjälpte det. Mina värsta konkurrenter Sara och Lena slog mig ändå.


Sista etappens bana. Det var den här dagen det var värsta ovädret på 9 år på gotland men uppåt Fårösund där vi sprang var det faktiskt hyfsat väder. De som satt och tryckte i stugan och inte åkte med på orienteringen missade något.


Kaxiga jag såg till att mitt lag förlorade när jag tvärsäkert sa att jag skulle träffa kungen med sista pinnen...


Solförsök i Slite som inte blev mer än ett kort försök. Minsann blev jag visst minigolfmästare.


Jungfrun, Gotlands högsta rauk på 12 m.






Fossilletning


resulterade i dessa vackra saker.

IGGESUND


Spela fotboll med guddotter Ebba.

HASSELA - nu är det hårdkörning
3 dagar i rad blir jag väckt av brorsan kl 06.00. Då har han redan hunnit förbereda frukost.


Utsidan nästan färdig.


På insidan saknas en hel del innerväggar. Panel i storrummet och gipsskivor på resten. Min uppgift blev att spika upp reglar och skruva upp gipsskivor. Den som hållt på med gipsskivor vet hur tunga dom är.




Brorsan drar el och spikar upp panel.


En vägg färdig. Ja, det ska naturligtvis spacklas och målas också. Men det blir någon annans uppgift.




Det jättevackra vandrarhemmet i Hassela.


Med mysig sittplats vid forsen.


Lite fiske testade vi på kvällen men fick naturligtvis ingenting.

FALUN


Går caddie åt mamma.


Efter heta tips om supertidiga kantareller drog vi ut i de stora skogarna mellan Borlänge och Falun och letade och till vår stora förtjusning hittade vi faktiskt!

STOCKHOLM - sista stoppet
Nu börjar jag bli lite trött på att flänga omkring men vill gärna göra en insats för min växtälskande syster som aldrig får tid att fixa själv.


Fyra gräs, en rabatteternell och två kryddväxter (timjan och dragon)


samt två bambu, en kolibriört och ett sommarljus pryder nu hennes balkong.

Over and out.

10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilken skön och varierande semestertrip du ser ut att ha haft. Fina bilder. Skönt att komma hem också antar jag? Och ännu har du långt kvar på semestern!

Imponerade med fossilerna från Gotland. Är riktigt avundsjuk.
Nästa gång jag är där ska jag också leta.

Vejbybo i Hillarp sa...

Vad bra att du orkade och hann. Fina bilder och det verkar verkligen ha varit en bra början på semestern! Imponerande med regling och gipsning. Jag brukar själv vara den som spacklar och tapetserar... Välkommen hem!

olena sa...

Fin resumé och fina bilder. Så gott att minnas och längta tillbaka, speciellt till Gotland.
Glöm inte leverera Snorulf!

olena sa...

Kontroll fyra hade jag tagit uppifrån, då hae man haft höjden som sista säkra.

Lars G. Johansson sa...

Fint inlägg, verkligen! Var fossilerna från Gotland verkligen blåa?

En fin mix på semestern har du haft!

AnnaPanna sa...

Tack! Jo, det är skönt att vara hemma igen.
olena, om du vågat dig ut i regnet hade du ju kunnat visa hur man tog fyran felfritt... :-)
index, jo fossilerna var lite blåaktiga faktiskt, det är inte kameran som blåtonar den här gången.

Pia sa...

Tack för en glimt från din semester :-) ! Härliga bilder! Vi har nog som långtidsplan att springa ol på Gotland nästa sommar!

Sitter o funderar över om jag har lust att göra ngn sommar-resumé på Bloggen - kanske blir det så någon dag!

Ha det bra!

AnnaPanna sa...

Vad kul! olena och jag är sugna nästa år också och Monkan är jättesugen! Ol på Gotland alltså. Det får vi höras om så småningom!

Pia sa...

Kul!! Vi var med Monkan på Gotland -98 - oj, det är för 11 år sedan!! Så då är det väl verkligen dax för en repris :-) !

AnnaPanna sa...

Absolut!