lördag 25 juli 2009

En grej för mycket

Bilen har visst inte haft högsta prioritet de sista åren. Mest akutåtgärder har det blivit. Allt ska man sköta och listor hit och listor dit och städa och jobba och flytta. Helst ska man hinna med yoga och nässköljning och ligga på spikmatta varje dag också.

Idag har bilen iaf fått sig en ordentlig upputsning. Nya tändstift, ny upphängning till avgassystemet, byte av olja o oljefilter, bränslefilter, luftfilter och nya skivbromsar fram. Och det var inte en dag för sent, snarare 2 år för sent...

Jag - Hur ofta bör man serva bilen?
Han - Minst en gång om året.
Jag - Oj... (fast detta vet jag ju egentligen!)
Han - I alla fall olja och oljefilter.
Jag - Vad händer annars?
Han - Oljan blir smutsig och tunn och allt slits jättemycket för det smörjs inte ordentligt.
Jag - Gulp.

Jag - Jag tror du gjorde lite service 06...
Han - Vi kollar i din servicebok.
I serviceboken visar det sig att han bytte olja och oljefilter -06. Inte bra! Gulp. Jag hade på känn att det var väldigt länge sen för detta har hängt över mig länge, länge...

När han är färdig med bilen.
Han - Kollar du oljan ibland? Vet du hur man kollar oljan?
Jag - Ja, det vet jag. Förr så kollade jag alltid oljan innan jag skulle iväg på en långkörning men det har nog blivit lite och så med det sista åren.... (gulp).
Han - Det var nästan två liter för lite olja i nu.
Jag - Gulp...
Han - Oljan bör man kolla en gång i månaden.

Dessutom upptäcker han att framdäcken måste bytas snarast och till nästa service måste även generatorremmen och rotorfördelarlocket bytas.

Jag älskar Han! Han är så omtänksam. Han säger att min bil går jättebra och vi ska vara rädda om varandra (bilen och jag alltså). Han är seriös, noggrann och jätteduktig och genuint intresserad av att hålla på med bilar på sin fritid. Högsta kvalitét till lägsta pris.

5 kommentarer:

olena sa...

Åh gudars vilken gullig service du har i denna Han! Ojojoj....jag måste genast iväg på bilservice!

Vejbybo sa...

Bilar ska bara funka, om du frågar mig. Det verkar vara en toppen-snubbe du har fått tag på. Var rädd om honom!

Elisabeth sa...

Tur att du har honom!
Jag tycker också bilar bara ska funka. Dom ska tanka sig själv också. Helst på vintern.

Pia sa...

Vilket KAP! Både bilen o bilmekaren ;-)!

Ja, hur vi har det med våra bilar vet du ju, skulle nog behöva en sån där bilmekaniker i vår omnejd också.

Fast nu har vår röda pärla tagit oss både till Bodö och Sundsvall o hem igen, så nu är hon vår kompis igen ;-)

AnnaPanna sa...

Bilar ska verkligen bara funka. Att dom tankar sig själv är ju supersmart Elisabeth. Helst skulle dom serva sig själv också.
Jag tror jag var rätt nära att inte komma hem från min semestertripp, höll nämligen på att tappa avgassystemet, sista stroppen hängde på trekvart och det var rena turen att jag upptäckte det och kunde snurra runt lite ståltråd. Grattis Pia att er bil också tog er hem.