fredag 26 juni 2009

Vackra Hallands Väderö

En tur till Väderön blev det idag istället för att jobba. Det var ett smart byte. På hemväg slog det mig, varför heter det Hallands Väderö när det ligger i Skåne? Snabb sökning gav snabbt svar.

"Trots namnet så tillhör ön Skåne. Det finns olika förklaringar till varför ön heter som den gör. En är att ön kan ha hört till Halland en gång i tiden när det var danskt. Halland var då indelat i två landskap, Nord och Sydhalland och det är mycket möjligt att Bjäre då tillhörde Sydhalland. En annan förklaring är att ön är en förlängning av Hallandsåsen, som skiljer Skåne och Halland åt."



Dagens gåta. Vad heter sjömärkena som syns till höger i bild?


Promenad till fyren i norr.


Många fina växter växer på Väderön. Vilda nejlikor.


Vild kaprifol.


Vild backtimjan.


Utsikt från vår solplats.


Jag fick mest hålla mig under en sjal pga för mycket exponering i onsdags... men jag kommer igen!

4 kommentarer:

Vejbybo sa...

Åh nej, brände du dig i onsdags? Du som smorde så.

Vilken härlig dag ni måste ha haft. Blir nästan lite avis. Får nog ta mig ut dit en annan dag.

Elisabeth sa...

Enslinjeskyltar

AnnaPanna sa...

Jo, jag brände mig visst lite i onsdags... dumma jag... jaså, är solen lika stark som den brukar vara... :-)

Rätt Elisabeth! Kanske enslinjemärken men jag godkänner som enväldig domare.

Lars G. Johansson sa...

Jag passade på att bränna mig på magen denna dag...Illande, blossande röd är den nu. Tog på kylbalsam väl hemma och det hjälper faktiskt en del. Men jag lär mig aldrig. Aldrig!