lördag 2 februari 2008

Munkahistoria

Jag måste erkänna att när jag flyttade till Munka-Ljungby hade jag inte koll på exakt vilken ort i Skåne min pappa kommer från. Jag hade glömt. Men det visade sig vara Munka-Ljungby! Nästan pinsamt, återvända hem på nåt sätt, det är inte riktigt min stil. I och för sig flyttade farmor, farfar och pappa till Göteborg när pappa var 7 år. Och jag ska ju flytta in till Ängelholm snart. Så det är ok.
Nu har jag i alla fall fått veta lite mer om pappas tid i Munka.


I detta hus på Fabriksgatan arbetade farfar som skomakare.


I detta hus på Öster Värn hyrde farmor och farfar övervåningen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är inte bara blog-värt, utan även bok-värt! Intressant med ens rötter, bakgrund och historia.

Anonym sa...

Åh, vad kul för dig att få veta det nu. Du ser liksom Munka med nya ögon då, kan jag tänka mig.

Anonym sa...

kul att veta mer om sina rötter

Anonym sa...

Hej hanneles paradis. Jag vet inte hur du hittade till min blog eller varför du kommenterar men när jag gick in på dig visade det sig att du befinner dig på Hisingen. Det var dit mina farföräldrar flyttade 1937. Skumt.

Pia sa...

Nu var jag tvungen att slå upp kartboken för att få koll på Skånes geografi. Så NU vet jag både var Munka-Ljungby och Ängelholm ligger. Tror jag varit på en Ban och spår-kurs i Ängelholm en vår, och hade en kanonvecka. Det var jättefint där minns jag, och roligt hade vi också. Munka har jag aldrig varit i, men vilken tillfällighet att du flyttade dit när din pappa vuxit upp där, utan att du visste om det.

Anonym sa...

Det är lättare att gilla Munka Ljungby när jag vet i vilket hus farfar jobbade som skomakare.