lördag 23 februari 2008

Falun och skidor

Hela vintern (eller vilken vinter förresten?) har jag längtat efter att åka skidor men inte tagit mig för att åka iväg någonstans. En desperat tanke inför denna helg var att åka till Vallåsen och åka utför. För att få en känsla av snö. Men insåg att jag inte har tid eftersom jag ska flytta nästa helg.
Idag gick världscupen i längdskidor i Falun. Oj, vad härligt det såg ut. Solen sken, snön gnistrade.



Jag har åkt där uppe på Lugnet många gånger under mina år i Falun. Anmärkningsvärt är att jag tycker att det är ganska jobbigt att åka skidor där men enligt kommentatorerna var det en ganska lätt klassisk bana. Hmmm, jag såg dem staka och staka i uppförsbackar där jag absolut inte stakade. På skejtdelen avverkade de mördarbacken flera gånger. Jag har själv testat mördarbacken en gång. Visst, jättebrant, men uppför kommer man ju alltid. Däremot kan jag säga att det inte var lika lätt att komma nerför, isigt och dåliga spår. Jag plogade och plogade så jag fick kramp. Kul att kolla på TV när de kör där man själv har kört och känner till hur spåren är!
Som sagt har jag lust att åka skidor men samtidigt saknar jag verkligen inte kylan och snön. Jag tycker det är jätteskönt att slippa vintern. Så det går väl inte ihop riktigt.
Utanför fönstret i min rabatt ser jag hur kärleksörten redan skjuter en massa nya skott inför en ny säsong.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad gulligt! Jag varför skall man utsätta sig för mördarbacken när man kan lukta på krokus? Då är det väl bra att man hamnat i Skåne?

Anonym sa...

Personligen tycker jag att snön är ngt man kan åka till vid särskilda tillfällen. Resten av tiden kan man gott nöja sig med att lukta på krokusarna i den snöfria dikeskanten. Men det är ju vad jag, Index Oh, anser... Inte så van vid längre förekommande snöförhållanden. Dock har jag största respekt för din inklination härvid.

Anonym sa...

Ja, det är ju det jag menar. Tror jag. Snön är nåt man kan åka till vid särskilda tillfällen. Annars kan man lukta på krokusar. Och mördarbacken kan man klara sig utan. Helt klart.

Anonym sa...

Vilken energi du har. Själv tycker jag att sport är tillräckligt jobbigt framför tv:n. Men visst snö e ju härligt om man slipper jobba idet och slipper köra bil i det och slipper slasket och och och. MvhFörlångafriskafabrorn

Anonym sa...

Jag tycker det är ganska mysigt att ha på tvn när det är skidåkning. Medans jag läser en god bok eller gör nåt annat. Jag längtar aldrig efter att åka själv eller befinna mig där.

Det tråkiga med snö i den här delen av landet är att om det blir snö överhuvudtaget blir det antingen kaos eller blask. Eller först kaos och sen blask. Då håller jag mig helst ifrån det.

Jag tycker också det är jätteskönt att slippa vintern. Och om jag ska lämna kaos&blask-hålan och jag får välja vart så åker jag helst till bättre väder. Och bättre väder är värme och sol enligt mig.

Anonym sa...

"Det tråkiga med snö i den här delen av landet" som elisdabeth säger, gäller tyvärr inte bara den här del av landet utan ganska långt norröver. Ända upp till Falun och långt mer. Under mina år i Falun var det bedrövliga vintrar. Slask och blask. Inte många perioder man kunde åka skidor. Beror det på klimatförändringar eller är det en naturlig cykel?

Pia sa...

Ja, vad jag tycker om snö vet du ju :-)

Tyckte lite synd om Faluborna att det är så lite snö att det är alldeles grönt vid sidan om spåren och bara en smaal remsa de skottat ihop. Jag tycker de kan lägga Svenska Skidspelen i Kiruna eller Gällivare istället, så det blir riktig vinterkänsla ;-)

Nej, jag skulle nog faktiskt hellre bo i Skåne än Mellansverige. I skåne skulle man ju veta att det inte är några "riktiga" vintrar och ställa in sig på det och , men i Mellan-Sverige skulle jag nog varje år hoppas och bli besviken...

Själv har jag varit i Abisko i helgen och åkt skidor i pappas "hand-gjorda" spår mellan "Nabbarna" i dalen. Rätt fint det med.