torsdag 3 juni 2010

Växtnytt

Den senaste tiden har bloggaktiviteten var ganska låg, jag vet, men växtaktiviteten är desto högre. Mina odlingar den här våren begränsar sig till Akleja, Lejongap och Vallmo. Lejongapsfröna kommer från en växt från förra säsongen som inte finns mer. Vallmofröna kommer från Öland som verkar ha bättre gry i sig än frö från Gotlandsvallmo. Har testat båda och Ölands verkar starkare.





Aklejafröna kommer från denna som jag fick av min växtintresserade kollega förra året. Denna har övervintrat i balkonglådan och kom tillbaks nu i vår så det verkar vara mycket gott gry i den. Akleja är väl inte riktigt en perenn men åtminstone tvåårig antar jag. Frösår sig annars.


Denna spännande lilla orkidé hittade jag i våras i en butik. Har man tur (och kanske gröna fingrar) blommar den om 10 månader...


Och denna spännande lilla kaktus hittade jag i samma butik. Dom små svulsterna som växt ut sen jag köpte den ska resultera i stora härliga gula blommor. Om jag har tur (och kanske gröna fingrar).


Här en kraftfull jordärtskocka som jag fått av pappa. Alltså knölen. Ungefär som potatis. Sent i höst kan man skörda massor av små jordärtskockor. Som ger massor av gaser i magen. Där spelar det ingen roll om man har gröna fingrar... :-)


Till sist en obestämd böna som jag fått av en annan kollega som inte är så växtintresserad. Därför vet jag inte vad det är för böna. En kraftfullt växande böna som blommar fint så småningom och som man kan tapetsera balkongen med om förhållandena är gynnsamma.

5 kommentarer:

Vejbybo sa...

Haha...min erfarenhet är att det blir långt mer än gaser av skockorna... Ska bli kul att se vad det blir av växterna. Du får gärna en lila akleja av mig om du vill ha. Sprider sig som ogräs, men är väldigt fina.

olena sa...

Vad duktig du är som är igång. Jag sörjer fortfarande mina gräs, och andra växter, som inte överlevde vintern. Jag saknar dem.

AnnaPanna sa...

Jag vill gärna ha en lila akleja Vejbybo.
Du får helt enkelt köpa nytt och glädjas åt det nya och glömma det gamla olena.

Elisabeth sa...

Vad duktig du är! Och vad fint det blir!!

Jag borde också fixa lite med altanblommor. Har inte tagit tag i det ännu.
Mina murgrönor verkade också vara 2-åriga. Trodde de var perenner men i år var de inte speviellt levande, kan man säga.
Och du vet dom där fina blommorna (minns ej vad de hette) jag köpte hos cykelhandlaren i Billesholm? Dom skulle ju också vara perenna, men dom har ännu inte kommit till liv. Jag planterade om dom för ett tag sen och tyckte att det kanske fanns hopp i rötterna. Men nu börjar jag tvivla.
Nåja, det finns ju fler blommor och växter därute, bara att fixa nytt. Inte idag, dock. Regn=innomhusväder.

AnnaPanna sa...

Det var Fuchsior du köpte på den cykelturen och så här stod det ju om dom:

"Innan första frosten kommer bör alla fuchsior ställas under ett regnskydd för att torka lite innan allt grönt på plantan tas bort. Endast förvedade plantor kan övervintras "sovande".

Och det var det vi inte riktigt förstod... du ska inte vara ledsen om dom inte kommer även om dom är perenna. Många fina perenner har dött av den stenhårda vintern, även om dom är perenna. Det finns ju mer eller mindre känsliga. Fuchsior hör nog till dom mer känsliga.