måndag 21 juni 2010

Mission impossible?

Gud vad det växer. Var i Bohult för tre veckor sen och fixade lite mer med "presentrabatten".


Så här såg den ut i september 08. En liten snuttrabatt med ett jättebestånd av praktlysing bredvid som tog över helt, samt därefter fläder och annan skit, hallon och nässlor. För tre veckor sen tog jag tag i denna rabatt, flyttade praktlysingen och våldförde mig på den andra skiten och utökade rabatten.


Efter helgen ser denna rabatt ut så här. Nyrensad och kompletterad med ännu fler växter, nejlikor, malva, saxifraga, akleja, vallmo och liljor. Ok, det är inte så mycket som blommar än men det ser iaf välskött ut....


Praktlysingen som höll på att ta över helt flyttades till kanten av nyponen som inte var så stora då för tre veckor, men se som det ser ut nu.


Efter helgen kan dom andas igen.


Denna rabatt (vilken rabatt?) var egentligen helgens viktigaste mission.


Så här blev den efteråt. Sparade saker är clematis, lavendel, prästkragar, gräslök, aklejruta, lammöron, daggkåpa och jordgubbar, nya saker är akleja, vallmo och liljor.

Mission impossible? Absolut inte! Jag tänker minsann vinna kriget mot kvickrot, gräs, nässlor, nypon, hallon och vad det än månde vara. Och med tanke på min finfina och superduktiga medarbetare är jag helt säker på att vi lyckas.

En riktigt trevlig bekantskap gjordes också denna helg. Ytterligare en ny katt i Bohult. Denna lilla krabat skulle ha ännu mer kroppskontakt hela tiden än den andra. Jättemysigt. Men det var ju lite svårt att jobba så vi fick ha delad vårdnad och jobba i skift. :-) Som tur är älskar min medarbetare också katter.





5 kommentarer:

Lars G. Johansson sa...

Du har en drivkraft att vara stolt över! Bra jobbat!

Elisabeth sa...

Ja, bra jobbat!

Åh, vilken sööööööt katt! Men är det inte samma som nyårskatten? Den ser ut att vara svanslös iallafall? Det kanske alla katter i Bohult är :)

olena sa...

Åh vilken sööööööt katt! Vad heter denna?
Rabatten kommer bli jättefin, jag tror du har vunnit över ogräsen. Hoppas det regnar mycket i sommar så att växterna klarar sig.

Vejbybo sa...

Snyggt! Håller ditt engagemang hela säsongen? Mitt brukar nämligen avta i takt med strandvädret... Jag är glad för din skull att du har hittat en lika entusiastisk medhjälpare:-)

AnnaPanna sa...

Drivkraften är lätt eftersom det är så himla kul. :-) Absolut kommer mitt engagemang att hålla i sig hela säsongen eftersom det är så himla kul. :-) Och tillfredställelsen efteråt är bara bonus.
Nej, det är inte samma som nyårskatten men den är svanslös också! Vet inte varför alla Bohultskatter är svanslösa nu för tiden... vet inte heller vad den heter.
Vejbybo, tur för dig då att det inte riktigt är strandväder än, eller hittade du nåt lähål att ligga i? Ha en skön semester!