söndag 18 maj 2008

Uppfinningar, experiment och skräpfisk

Bjuden på kalas i Bohult. Den fisksäkra sjön ger inte ifrån sig vad den borde. Abborrarna leker men vill inte fastna i nätet. Däremot tre braxen, braxen som vi alltid slängde när jag var liten, braxen som hade för mycket ben för att ätas, braxen som ansågs som den värsta skräpfisk. Som tur är så har den store Jamie Oliver upptäckt braxen och klassat den som rikig delikatess..! Så tack vare Jamie räddades kalasmiddagen... Enligt Jamies recept



grillas den fyllda braxen på den nyuppfunna grillen. En grill vanlig på franska restauranger (fast i mycket större skala) som pappa skissat på och fått en kompis att tillverka. Man eldar vid sidan om och låter glöden ramla ner också skjuter man in glöden under gallret där maten ligger. Ja, och hur smakade det då? Jo, ungefär som vanlig vit fisk smakar. Men jag är ingen fiskälskare så jag kan inte riktigt uttala mig men det var helt ok. Dock fick man noga pilla bort alla ben innan man stoppade fisken i munnen...


Alla mina planteringar anser jag numera som experiment. Man blir friare då. Ingen idé att fundera så mycket i förväg. Låt mig inspireras i stunden. Min present till pappa blev en nyplanterad rabatt. Ja, en tom rabatt fanns ju men växterna är nya. Storklocka, röd solhatt, carex-gräs och marktäckande näva. Väx, växter, väx!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbigt med fiskben. Cool grill!
Vilken jättefin rabatt din pappa fick i present! Hoppas den växer så att det knakar.

Anonym sa...

Farsan var överlycklig. Han fick också två musmattor, en till sambos hem och en till Bohult. Det blev diskussion huruvida han behövde två musar, och oklart då om det heter två musar eller två möss. Någon som vet?

Anonym sa...

En intressant och smart uppfinning, verkligen!

Anonym sa...

Ang musar eller möss. Inte vet jag vad det ska heta men helt spontant sa jag möss om flera idag.
Så för mig är det nog möss i plural, obestämd form (och mössorna i bestämd form...NOT!).