måndag 26 maj 2008

Mera växter!

Min växtintresserade kollega, med trädgård och växthus, har pratat i ett år om att ta med en egen fröodlad hibiskus till mig. Men han har hela tiden glömt.


Men idag kom han med en hink full med inte bara hibiskus utan även humle, citronmeliss, mynta och kaktus! Härligt. Och alla ska stå utomhus. Ska försöka sätta upp en hylla på balkongen att ställa växter på. Det blir ett roligt projekt. Förresten är alla växtprojekt roliga.


Odlingarna tar sig för varje dag. Solrosen har gått om alla i höjd även fast den sattes sist.


Och den spanska margeriten matar på och matar på med nya blommor. Härligt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Det ser så vackert och välskött ut! Jag häpnar. Gillar starkt de röda blommorna.

Anonym sa...

Först ingenting på ett helt år... sen allting! Kul växter du fått, förutom kaktusen som jag inte alls förstår mig på. De bara sticks. Fast i nåt land äter man kaktusfrukt.

Fin margerit! Om mina afrikanska dör ska jag också skaffa spansk (fast jag hoppas förstås att mina afrikanska överlever heeela långa sommaren).

Anonym sa...

Ja, kul. Fick idag veta att hibiskusen kommer från Grekland. Fast man får ju inte föra in frön från andra länder till Sverige... Spännande.
Håller med, kaktus är lite jobbigt, jag fick en tagg i fingret när jag höll på igår. Gjorde jätteont. Men den ska tydligen blomma vackert. Fast inte i år kanske.

Pia sa...

Aaaah, vad härligt - dina bilder stillar mitt behov av att få se lite grönt.. Vad fint det kommer att bli på din balkong!

Anonym sa...

Vilken skillnad på dina växter och det som jag har i min balkonglåda! Hur gör du för att allt ser så friskt ut? Min klängerväxt har i princip vissnat och mina afrikanska prästkragar ser ledsna och bleka ut...

Anonym sa...

Usch, nu får jag dåligt samvete, hörde även av Elisabeth att hennes inte mår så bra. Känns som jag lurat på er dessa afrikanska margeriter och murgrönan. Det borde inte vara stor skillnad mellan spansk och afrikansk margerit. Och murgrönan är ju samma.
Vet inte riktigt vad jag gör. Kollar över dom varje dag. Pratar lite med dom. Vattnar nästan varje/varannan dag nu när det varit så torrt och soligt länge. Plockar bort vissna blommor.
Min balkonglåda är ju väldigt stor/djup, kanske de behöver mycket jord?

Anonym sa...

Jag antecknar! Just det, du har spansk margerit. Att plocka bort vissna blommor har jag börjat med och nu är det viktigt att vattna på kvällarna, förstår jag. Kanske dom tar sig igen, även murgrönan?
Vi ses förhoppningsvis på Änglamilen imorgon!