onsdag 23 juni 2010

Noshörningsbagge?

Glömde berätta om det äckliga som vi fick ett svar på när vi var i Bohult sist. När vi var där för tre veckor sen och hämtade hästgödsel till rabatten var det massor av stora, alltså STORA vita konstiga saker, puppor? larver? Jätteäckligt. I hästgödslet (detta kräver en liten förklaring, de senaste hyresgästerna hade hästar och det blev massor av hästgödsel som har blivit kvar, som är perfekt att använda till rabatterna :-)). Iaf så den här gången när jag hämtade hästgödsel så hittade jag denna lilla (mycket stora!) krabat. Vi skämtade om den och tänkte det måste vara en noshörningsskalbagge. Vi visste inte hur nära sanningen vi var. För nu har jag kollat upp.



Fakta om:
Noshörningsbagge

Är en 25-40 mm stor Bladhorning. Tämligen Allmän i Juni-Juli. Hanen har ett horn på huvudet och halsköld. Honan saknar horn. Både Skalbaggen och larven lever på multnande växtdelar i komposthögar, drivbänkar, sågspån. Utvecklingen från larv till skalbagge tar 4-5 år. Larverna är fingertjocka stora vita.

3 kommentarer:

Pia sa...

Vilken häftig bagge!! En sån har jag aldrig sett - bara små, små skalbaggar =)

Vi ses på Gotland!

Anonym sa...

Den heter noshornsbagge och inte noshörningsbagge.

AnnaPanna sa...

Ja, det har du minsann rätt i nu när jag googlat lite. Tack för infon.