måndag 13 april 2009

Lite av varje - en skön påsk

På väg ner till Höör för påskfirande betade jag av ännu en orientering i närheten av Hässleholm. Blev ännu en gång förundrad över hur fin terräng det var! Skåne visar upp sig från sin bästa sida den här våren, antagligen för att 10-mila går här nere nästa helg och många orienterare från hela Sverige åker ner hit flera helger i förväg och testar på terrängen.


En skön bana, snart är jag nere på anständiga 10 min/km.

Efter en lunch med sill och diverse goda tillbehör blev det långpromenad i natursköna Höör.







Även på söndagen stod orientering på programmet för en del av oss. Jag fick äran att följa min äldsta brorson i skogen. Han springer som en gud men vad gäller kartläsning är det lite si och så med det så när jag blev för trött flåsade jag, hördu, är det inte dags att kolla lite på kartan... Ingen av dom är jätteintresserad av orientering men det är ju kul att dom ändå vill springa ibland. Och båda två hade turen att få pris (de lottas i de klasser de springer) och båda valde små minipokaler som var jättesöta.



Väl hemma igen blev det lite mer balkongprojekt. Kan inte låta bli att fortsätta med min favorit margerit, den här gången afrikansk och vit. Men bara två stycken. Testar lite annat i år, två stenpartiväxter som väl egentligen inte trivs i en balkonglåda. Men testar man inte så vet man ju inte.

En rosa begonia är också nytillskott. Trodde aldrig jag skulle köpa en begonia, det är en tantväxt för mig, liksom pelargoner. Men jag tycker den gör sig ganska bra där.

För er som vill ha hjälp med balkongdesign kan jag säga att det fortfarande inte är särksilt stort utbud på sommarväxter i butikerna så man kan gott vänta 1 eller 2 veckor.

8 kommentarer:

Vejbybo sa...

Låter som en riktigt skön påskhelg!

Elisabeth sa...

Är det brorsonen med blå mössa? Ni liknar varann på leendet! Coola pokaler!
Jag har också letat blommor häromdagen men det var väldigt tomt tyckte jag. Det enda som fanns till buds var penseér. Jag ville ha nåt yvigt till mitt fågelbad men det fanns inget i närheten av yvigt. Så det blir väl till att vänta några veckor som du skrev.
Fint i din balkonglåda blev det iallafall.

Lars G. Johansson sa...

Jag avvaktar din hjälp i några veckor. Inga tantväxter för mig, men gärna Margeritor. Dom gillar jag!
Bra att du närmar dig 10 min/km nu!

olena sa...

Nial till höger i bild är ju ett riktigt spjuver.
Jag tog mig i kragen idag och dammade ut det sista av hostan, 25 min löpning.
Balkongen ser jättefin ut med allt gräs.

Pia sa...

Ser ut att vara jättefin terräng! Tänk att 10-mila går i Skåne! På min tid då gick det alltid kring Sthlm - men det är ju en evighet sedan...

Japp, jag tror jag får vänta 1-2 v innan jag sätter blommor i blomlådorna, eller 1-2 mån kanske ;-)

ha det bra!

/Pia

AnnaPanna sa...

Elisabeth, de är båda brorsöner men det var han med mössan som jag följde. Han gillar mer friidrott (löpning) och fotboll. Tänkte att nästa gång jag får chansen ska jag orientera också får han kuta. Så blir båda nöjda... :-)
Ska du plantera i ditt fågelbad? en fuchsia kanske? Det finns biljontals olika. Dom ser nästan konstgjorda ut, tycker jag. Förresten tycker jag även att fuchsia är något av en tantväxt men nu efter att jag själv köpt en begonia ska jag aldrig mer tycka något.

Duktigt, olena!

Pia Plupp, sen flera år tillbaks går 10-mila vartannat år i Stockholm och vartannat år är det utlokaliserat...

Kart-Bosse sa...

AnnaPanna! Trevligt att se att du springer så många orienteringar! Och gör det bra.
Däremot förstår jag inte hur du kan hålla isär namnen på alla de gröna strån som växer i dina krukor. Men det beror nog på att jag odlar andra intressen.

Elisabeth sa...

Jag tyckte faktiskt ni var lika alla tre men drog till med den jag tyckte var likast.
Tantväxt låter inte så kul, ju! Jag vill ha en yvig blomma som är ganska tålig och vit eller röd. Möjligen blå. Det vet jag när jag ser den.