måndag 20 april 2009

Carpe diem

Idag tog jag mig tid att fota blomningen. Tog en cykeltur efter jobbet runt omkring i min närmaste omgivning. Man kanske inte tänker på det men alla växter blommar faktiskt. De flesta har en oansenlig blomning som man inte lägger märke till. Men det finns ett träd som blommar både praktfullt och vackert men jag tror det är få som lägger märke till det eftersom blommorna är gröna. Tittar man inte noga tänker man nog att det är blad.


Så här ser trädet ut i full blom.


Lite närmare börjar man urskilja blommorna.


Helt klart blommor.

Är det någon som vet vad det är för träd?

10 kommentarer:

Pia sa...

Vilket träd det är har norrbottningen svårt att säga - men vad vackert det ser ut!!

Vilka kontraster: gröna, blommande träd hos dig - och jag har hamnat i en snöstorm på fjället i helgen :-O (instormade i en stuga, så det gick ingen nöd på oss).

Ha en underbar vår - o lukta lite på blommorna åt mig också :-)

Vejbybo sa...

Vilka fina blommor! Björk?

AnnaPanna sa...

Nej, inte björk. Det är ett träd som växer gaffelformat.
Jag tror att det är hyfsat härdigt så det kan funka långt där uppe i norr, Pia Plupp. Om två månader kan du börja spana...

Elisabeth sa...

Jättefina blommor och bilder. Lönn?

AnnaPanna sa...

Vår nya växtexpert har rätt igen!

GIS-mormor sa...

Jag är nästan beredd att sätta en slant på att det är en lind.

AnnaPanna sa...

Tyvärr GIS-mormor så var du inte tillräckligt snabb den här gången heller... ;-) ja, och förresten hade du fel... :-)

Vejbybo sa...

Såg idag att det fanns såna här träd med gröna blommor "överallt" på jobbets parkering. Hur kan jag ha missat dem?

AnnaPanna sa...

Precis! Jag hade tänkt tipsa om dom men nu har du upptäckt dom. Man tittar väl bara rakt fram helt fokuserat när man kommer till jobb... ;-)

Blindstyret sa...

Självklart superfokuserat!