onsdag 26 mars 2008

Studiebesök

Citat från denna sida: "Jakriborg ligger i Hjärup, tre minuter med Pågatåg från Lund. Det är en av många nybyggda europeiska byar som vuxit upp som en reaktion mot modernismens trista vita lådor som endast kunde göra perversa arkitekter glada."










Jakriborg var jättesnyggt både på utsidan och insidan. Lite trångt för min smak och lite för lite grönytor.

Efter Jakriborg besökte vi Turning Torso. Vår luriga kollega hade sagt att vi inte skulle åka ända upp i huset utan få information på bottenplanet. Men väl där var det bara att hoppa in i hissarna och trycka på 53, nästa högsta våningen. Hissen gick med en fart av 5 m/s. Det kändes i öronen. Och det var väldigt häftigt att vara så högt ovan mark. Vi hade tur med vädret också, klart så man såg hur långt som helst. 8 mil. Dessutom spanade vi in Zlatans hus med en kikare...




170 m över havet.



Jakriborg och Turning Torso i all ära men jag skulle inte vilja bo på något av ställena. Jakriborg kändes som en öde, trång kulisstad och Turning Torso som ett lyxhotell utan anknytning till omvärlden. Men det var jätteintressant att se dessa två kontrasterande världar. Och jämföra med min egen "normala" värld som jag är ganska nöjd med.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja åka både till Jakriborg och upp i Turning Torso. Jakriborg låter, på din beskrivning, lite som Second Life nuförtiden; med sina öde, trånga kulisstäder.
Turning Torso skulle jag kunna tänka mig att bo i för man kan lämna sin smutsiga tvätt i receptionen där och få tillbaka den ren. Låter bra i mina öron.

Anonym sa...

I Turning Torso utför de alla möjliga olika tjänster (reception som är bemannad dygnet runt), bland annat kan man lämna sin bil och få den servad och besiktad. Fast det kostar ju extra, ingår inte i hyran. Kanske tvätten ingår i hyran. Ja, det hade varit skönt.

Anonym sa...

Fint reportage från ett till synes trevligt studiebesök. Håller med Super-E ang likheten med second Life!!

Anonym sa...

Plus för Turing Torso här också. Jag har inga problem att gå in i detta stiliga hus, och resa några våningar upp i ingenmansland.
Jakriborg låter som en pervers post-postmodernistsik reaktionär reaktion. Antingen är husen helt perfekt återskapta efter gamla byggtraditioner, om det är fallet så har detta kostat multum, och då undrar jag till vilket pris? Eller så fanns det några gamla hus som man har byggt invid. Jag är mycket tveksam till att inte acceptera dagens moderna samhälle. Visst, modernismen gick för långt, men det är vårt arv nu och vill vi göra något annat så låt oss hellre göra något som främjar framtiden.