fredag 21 mars 2008

Orientering i sol och värme?

Not! Så här ser det ut uppe på Hallandsåsen nu. Har varit ute och knatat i nästan två timmar på åsen idag. Skulle sätta ut 9 kontroller inför tävlingen i morgon och det var inte mer än cirka tre kilometer att gå. Varför tog det så lång tid? Där kontrollerna skulle sättas skulle det finnas snitsel. Denna snitsel var inte så lätt att se. Speciellt vid en kontroll hade snitseln ramlat ner på marken och var täckt av snö. Visst kan jag själv tycka att här ska nog kontrollen sitta men för säkerhets skull vill man gärna hitta snitseln så man är hundra procent säker på att kontrollen sitter rätt. En av de värsta saker som kan hända på en orienteringstävling är att någon kontroll sitter fel. Jag vill inte ha nåt sånt på mitt samvete. Hua.


Några av kontrollerna som jag placerade ut idag.
I morgon bitti blir det en ny runda för att placera ut de elektroniska stämplingsenheterna vid kontrollerna. Sen blir det en tredje runda när tävlingen är slut för att hämta in allting.
Det var härligt att komma ut i skogen idag, trots vädret. Det var alltför länge sen jag var ute i skogen, inser jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter skönt att komma ut! Men varför sätter inte snitselpersonen även ut skärmarna? Bara ett litet tips från coachen, alltså.

Anonym sa...

Jag hade inte heller velat ha en felplacerad kontroll på mitt samvete. Ja, tråkigt väder idag. Jag hade förväntat mig mer snö och gnistrande sol, men icke.

Anonym sa...

Bra tips Index, meeään (som Tony säger): Snitselpersonen har koll på alla kontroller (många blir det) och sätter ut snitslar och är väldigt noggrann att alla ska komma rätt. Att sedan sätta ut kontrollerna är ett väldans slit, släpa på ställningar och skärmar. Det kan man inte begära att snitselpersonen också ska göra. Det måste vi många hjälpa till med.