torsdag 10 oktober 2013

Bohult - en lång säsong

Kom av olika anledningar av mig med bloggandet men här kommer en uppdatering från juni till dags dato.

Musbajs i sängen på sovloftet. Pappa som tyckte han mussäkrat så väl när han byggde sovloftet. Satte ut massor av fällor och fick denna enda så den måste kommit in på nåt sätt av misstag. Hur? Fick den och har inte besvärats mer av andra. Så det är nog mussäkrat på loftet. Hoppas det.


Massor av växter har fått sitt hem i Bohult under säsongen. Bla några gräs som ska bli rätt så stora.


Massor, massor av olika typer av timjan har jag också tryckt ner bland stenarna. Tänker/hoppas dom blir bra marktäckare  och håller undan ogräs. En erfarenhet rikare blev jag när jag märkte att gråtimjan är den allra bästa att breda ut sig snabbt.





Fint besök. Superpigg och superglad redan kl 7 på morgonen och måste kolla att hela flocken fortfarande är samlad.


Förra året fick vi inga jordgubbar pga fåglarna så i år tillverkade jag ett nät.


Och resultatet blev detta.


Röjer vedbon. Intryckta saker under 40 års tid så man knappt tog sig in till veden längre. Oh, så skönt. Detta var nästan det skönaste jag gjort under sommaren.
Mycket fick brännas.


Mycket kunde göras ved av.


Nu kommer man åt veden.


Det enda som sparades var den här jättefina bänken som min pappa har tillverkat någon gång.


Fick ett ryck och började måla uthuset. Alla andra byggnader är målade ganska nyligen men inte denna. Tar väl inte så lång tid tänkte jag som hatar att måla. Jaja, det blev klart iaf.


Och dörrarna blev trätjärade.


Schersminen som blev så misshandlad när den flyttades hade fin blomning i år.


Magnusarna blommade fint som vanligt.


Fint besök igen. Denna gång stod kantarellspårning på programmet. Det gick riktigt bra. Hon hittade våra köpta kantareller med lite hjälp.


Bekämpning av myror i sjöboden.


Fisketur som resulterade i en finfin abborre.



Mitt värsta projekt. Har hållit på hela säsongen. Det har hängt över mig. Varit så dödens tråkigt. Isolera runt plintarna på nya entrén. Det som är jobbigt är att gräva i den här hemska pinnmon som den kallas för. Någon slags siltig, sandig jordmån med stenar allt från små till stora stenbumlingar. Går inte att bara köra ner spaden utan man måste spetta först, och hur man än beter sig med spaden får man bara med lite varje gång för man stöter obönhörligt på stenar hela tiden. Men nu är jag färdig! Supernöjd!





En ny hatthylla i nya entrén som ser precis likadan ut som den i andra hallen. Liten detalj på hörnet och gammaldags krokar. Detta blev jättebra.


En liten stentrappa blev också gjord alldeles nyss. Som lite bonus tryckte jag ner dessa stenar sist jag var där.


Trattisarna som det bara är att gå ut och hämta finns inte i år. På hela området fann jag endast dessa i år. Förmodligen pga den torra säsongen. Jag hoppas de kommer tillbaks.


Och ett nytt jakttorn har blivit byggt och utplacerat. Men det har inte jag gjort, det har jägarna i byn gjort.


Nu återstår endast några projekt för i år. Älgjakt, påläggning av rådjursnät och plantering av lindallé.

7 kommentarer:

Lena sa...

Det var ett strålande inlägg om en (hoppas jag)strålande säsong!
Mera djur till Bohult! Hillevi gör sig fint på bilderna. Synd bara att hon inte är musjägare...men det kanske E är glad för som måste pussa henne :)

AnnaPanna sa...

Hillevi käkar ju bajs så en mus mer eller mindre tror jag inte gör nåt.

AnnaPanna sa...

Tack Lena. Det har verkligen varit en strålande säsong med mycket tid i Bohult.

Elisabeth sa...

Fantastiskt bra sammanfattning av en lång säsong. Lite som att snabbspola en film (fast det gör man väl inte längre med dvd etc) du verkade inte missa nåt. Jättefina bilder. Bra bloggat!

Elisabeth sa...

Skulle inte förvåna mig om Hillevi faktiskt ÄR musjägare. Kaninjägare är hon iallafall in i märgen! Vi får se.

AnnaPanna sa...

Tack Elisabeth. Då tar vi med Hillevi någon gång i vinter och släpper in henne på vinden så får vi se om hon är en musjägare :-)

Elisabeth sa...

Ja, det gör vi. Bakåt i tiden kallades ju hundrasen "råttehund", så om det finns nånting kvar av instinkterna så lär dom komma fram då.