måndag 14 oktober 2013

Bästa på länge

Har verkligen ingen lust att lägga på mina åtta år gamla dubbade vinterdäck igen. Och nya sommardäck är ett måste till nästa säsong. Och bilen kommer inte att leva så himla många år till. Och jag är så trött på att byta däck. Vad göra? Åretruntdäck? Finns visst inget som heter så egentligen, utan det är odubbade vinterdäck som man kör på året runt av ren slöhet för man orkar inte byta. Sa däckskillen till mig när jag ringde häromdan. Jamen, är det bra då. Vad tycker du? Njae, min fru kör på såna för hon är i samma situation... Ok, då vill jag ha såna.

Tog även med vinterdäcken när jag körde dit idag. Visste inte vilka fälgar han ville sätta de nya däcken på. Han tittade på vinterdäcken och sa, dom ser bra ut, dom kan du fortsätta använda. Vill inte. Men du kan spara dom för det höjer försäljningsvärdet på bilen när det blir dags. Vill inte. Fick ångest av tanken att släpa hem vinterdäcken igen och stoppa in dom i förrådet. Släng skiten sa jag till slut efter visst funderande.

Så fick jag nya odubbade vinterdäck på mina aluminiumfälgar som är finare än metallfälgarna till vinterdäcken.



Det var ett nöje att köra hem på dessa däck. Mjuka och elastiska jämfört med tunnslitna hårda sommardäck eller gamla hårda vinterdäck med dubbar. Riktig körglädje, hur mycket det nu kan bli sånt i en Skoda Felicia.

Det allra, allra, allra bästa och skönaste är att slippa byta däck resten av bilens livstid eftersom jag är så dum i huvudet att jag byter själv. 

4 kommentarer:

Lena sa...

Dumma dumma Anna! Men det verkar ju som att du blev nöjd till slut.
Dröm nu om dessa söndagar, två i året som du slipper byta däck.
Kanske du skulle kört vinterdäcken till Bohult för långförvaring, kanske, men stöket med att förvara saker kan ju bli fulla lador till slut.

AnnaPanna sa...

Det handlar inte bara om två söndagar om året utan om flera veckors funderande planerande och ångest, som jag slipper nu :). För endast 2200 kr.

Elisabeth sa...

Bra, man ska köpa sig fri från tråkiga saker om man har möjlighet och det känns rimligt. Tycker jag :)

Elisabeth sa...

Hej!