måndag 25 augusti 2008

En inte lika lång blomblogg

Jag är också lycklig över min balkong och mina växter.


Kaktusblomningen blev visst väldigt kortvarig men så häftig som den var är det värt att sköta kaktusen i 362 dagar och få en gigantisk blomning i tre dagar.


Solrosen är löjligt lång och spinkig men står ganska skyddat i ett hörn så jag tror den klarar sig från värsta vinden och från att knäckas.


Frågan är om spinkisen ska klara av att bära upp en tung blomma. Som faktiskt är på väg!


När jag insåg att jag aldrig sitter på balkongen har jag offrat sittplatsen i hörnet för en bättre placering av växterna. De blir mer skyddade och får mer sol och det blir snyggare på alla sätt och vis. Det känns jättebra och jag inser att det är viktigare för mig att växterna mår bra än att jag har en sittplats. Och om jag vill sitta finns det fortfarande lite plats kvar att ställa ut en brassestol.
Jag har redan börjat planera för nästa säsong. Jag vill ha stockrosor längst in längs husväggen. Sen ska jag ha något annat i balkonglådan som jag inte vet än vad det blir. Sen vet jag inte riktigt. Jaja, det var kanske inte så mycket till plan men en början.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Du har det jättemysigt på balkongen. Är stockrosor perenner? Själv hoppas jag på att mina vallmo, både påssådda och gotlandsvarianten ska blomma fint nästa år. Annars har jag inte planerat alls för nästa år. Jag är lite trött på mina övriga balkongblommor (utom murgrönan) allt ser lite halvutblommat ut.

Elisabeth sa...

Ja det var värst vad kaktusarna blommade snabbt. Tur du inte var på Gotland då. Eller nån annanstans heller för den delen.

olena sa...

Haha för kaktusen! Jag såg dem ju igår, hur vackra de var.
Jag blev inspirerad av dina krukor när jag själv köpte annat än stereotypa IKEA-krukor. Din balkong är mysig, oc hden såg jättemysig ut när du hade stolen där. Jag trodde i det längsta att du faktsikt satt där i somras.

Anonym sa...

Tack, tack. Ja, stockrosor kallas perenner. Klarar sig cirka två år. Frösår sig lätt. MEN klipper man ner blomstängeln direkt efter blomning håller de hur många år som helst, tydligen. Har precis läst på...
Ja, vilken tur med kaktusen, hade den blommat när jag var borta hade jag missat det. Vilken luring. Nu måste jag planera nästa semester efter kaktusens blomning...