tisdag 18 december 2007

Färgade personligheter

Av alla saker vi fick göra på kursen så var en att komma fram till vilken typ av människa man är. Allt för att man ska förstå varandra bättre. Och förstå att man är extremt olika. Mycket nyttigt. För att kunna förstå varandras behov och varför man reagerar som man gör. Så att man inte sårar varandra så mycket.

Det finns tre extremer; röd, grön och blå. Bara för att jag säger extremer är det inte fel att vara renodlad någon färg. Alla är bra när de är på sitt bästa.

Röd - karaktäristisk styrka: Självförtroende, framåtanda, övertygande, kraftfull, snabbagerande, tävlingsinriktad, risktagande. Om dessa egenskaper överdrivs: Arrogant, hänsynslös, påstridig, diktatorisk, förhastad, stridslysten, spelare.

Grön - karaktäristisk styrka: Försiktig, reserverad, metodisk, analytisk, principfast, rättvis, uthållig. Om dessa egenskaper överdrivs: Misstänksam, kall, rigid, petig, omedgörlig, okänslig, envis.

Blå - karaktäristisk styrka: Förtroendefull, lojal, hjälpsam, blygsam, hängiven, omtänksam, stödjande. Om dessa egenskaper överdrivs: Godtrogen, blind, kvävande, självutplånande, överdrivet tjänstvillig, undergiven, självuppoffrande.

Nav (lika mycket av alla tre) - karaktäristisk styrka: Flexibel, öppen för förändringar, social, experimenterande, anpassningsbar, tolerant, söker alternativ. Om dessa egenskaper överdrivs: Velig, ombytlig, kan inte klara sig ensam, planlös, ryggradslös, principlös, saknar fokus.

De flesta människor är naturligtvis mer eller mindre en blandning av de olika färgerna men man kan känna i grunden vilken färg man är. Jag kände i grunden att jag är grön men det visade sig att jag hade nästan lika mycket blått i mig som grönt och ganska lite rött. Det tycker jag nog stämmer ganska bra.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, sånt där! Jag genomgick också alldeles nyligen ett test (Myers-Briggs). Det resulterar i en kod av fyra bokstäver. Känner igen vissa drag av era färger. Det är självklart viktigt att ha en självbild som är sann, men det krävs nog mer än ett test för att riktigt hamna rätt, tror jag. Men onekligen spännande!

Anonym sa...

Jag har ju gjort testet, så jag vet redan vad det handlar om. Jag tror att såna här tester, som ni fick göra, blir mycket mer tydliga, viktiga om man gör det med andra. Då är man liksom utlämnad och det man lär sig sätter djupare spår.
Jag drömemr om ett arkitektkontor som börjar våga förseslå sådan här utbildning!

Anonym sa...

Index, det skulle vara intressant att höra mer om ditt test.
Spena, helt rätt tror jag, det ger mycket mer om man gör det tillsammans med andra.
Jag tror ändå att det bästa med det här är att det ger en förståelse. Förståelse för sig själv och för andra. För min egen del gjorde det att jag bara ännu mer tungt och tryggt landade i den jag vet att jag är.

Anonym sa...

Jag berättar gärna om testet en dag och givetvis om resultatet. Gjorde om testet på 2 olika ställen på webben. På ena stället blev resultatet det samma och på det andra inte riktigt så.

Anonym sa...

Test på webben. Kan du tipsa om det eller är det hemligt?

Anonym sa...

Kolla länkar längst ner på denna Wikipedia-sida .

Anonym sa...

Tack! Nu har jag kollat runt ganska mycket men jag hittar ingen test. Bara en massa information.

Anonym sa...

Såg du inte "Externa länkar" längst ner på sidan jag angav?
En länk

En annan länk

En helt annan test

Anonym sa...

Tack! Det funkade bättre. Har dock inte hunnit göra någon test än.