söndag 9 december 2007

Det var visst Anna idag...

Både jag och alla andra har visst missat att det är min namnsdag idag. Tack vare super elisabeth blev jag uppmärksammad på detta faktum. Så här kommer Anna!

Anna är ett egennamnkvinnonamn samt ett av Sveriges vanligaste flicknamn. Det är namnet på Jesus mormor Sancta Anna, moder till Maria. Namnet anses komma från det antika Grekland och betyder "den nådiga", men kan ursprungligen vara ett hebreiskt namn som kan vara identiskt med Hannah (Hanna) , som betyder nåd eller den benådade. Det anses av vissa även vara ett gammalt barnord för mamma. Anna har varit ett av de populäraste namnen i alla tider.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis, grattis!

Anonym sa...

Tack, Elisabeth!

Pia sa...

Grattis!! Här missar vi nästan alltid allas namnsdagar...

Anonym sa...

fffffffölååååt!

Anonym sa...

Jag är hur nöjd som helst. Dels för att jag själv är en slöhög vad gäller att komma ihåg andras namnsdagar och födelsedagar, dels för att jag har inget behov av att bli uppmärksammad. Men tack ändå!