tisdag 16 oktober 2012

Älgjaktslaget Hallaböke-Bohult

Inför varje gång är man lite tveksam, superblöta mossar, ogenomträngliga granskogar, älgalusar, svettas, frysa, svettas, frysa, men när man väl är där fattar man inte hur man kunnat tveka. Det är trevligt. Det är härligt. Det är magiskt.

Av totalt nedlagt fyra tjurar och fem kalvar var detta den största, en elvataggare på 218 kg efter flåning. Skytten var mäkta stolt.

Så nu har jag ca 20 kg älgkött i kylskåpet på mörning. Egentligen ska dom hänga 10-14 dagar innan man styckar dom men dom har bara hängt 1-2 dagar så jag fick tips av storskytten att man lägger dom öppet i kylskåpet på tidningspapper ett antal dagar. Hur detta ska tas om hand så småningom har jag dålig koll på, pappa har alltid fixat detta, men jag har folk på jobbet som jagar så jag ska höra med dem.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Uhu, vilken bild på döda älgen!
Och vilket satans massa kött i kylskåpet, får väl inte plats något annat för tillfället?

AnnaPanna sa...

Nästan inte, har tryckt in saker i hyllorna i dörren och längst ner. Men det är ju inte läge för storhandling direkt.

Elisabeth sa...

Väntar med spänning på fortsättningen om köttmalningen... :)

AnnaPanna sa...

Köttmalningen gick jättebra, mycket fascinerande att se perfekt färs komma ut ur köttkvarnen, precis som det ser ut i affären :-)